Om livet var en gåva

 

något inte helt självklart

jag kanske hade nästan dött

 

då hade jag älskat varje morgon

satt högsta värde på den

 

om livet var en gåva

 

något jag fått till skänks

från den fattiges sista smula

 

då hade jag vördat varje leende

som väckts inom mig

 

om livet var en gåva

 

ett mirakellikt skeende i varje sekund

oväntat fulländat ur ingenting

 

då hade jag häpnat över ögonblickens vackerhet

likt stjärnors pärleband på himmelsvalvet

 

om livet var en gåva

 

det enda jag verkligen visste att jag ägde

i allt kaos det allenast enda säkra

 

då hade jag levt i varje minut lycklig

tacksamt livsnjutande över ynnesten, utvaldheten

 

och livet är en gåva

 

navet i mitt universum

jag lovar att förvalta det väl

Kommentera

