Månsjälen

 

ville vara fri att vandra i månljusets sken

plocka stjärnor som smultron solvarma sommardagar

trä dem på silvervita trådar i nattskenets blånad

 

ville vara orädd att älska i berusning av nektar få förunnat

i tro förankrad i sanna hjärtan utan tvivel

trygg i hoppfullhetens självklara dans

 

ville höra hjärtat leva i andetag sprungna ur gemensam källa

hemlighetsfullt förenade i ögonblick av samförstånd

ville naken möta den glimmande kraften självklara lidelse

 

ville forma kroppen i helhet

lägga pannan mot den andres axel

vila smekande händer på hans höfter

 

ville älska kärleken utan molnens svepande skuggor

ständigt hotande att förinta de vackraste av känslor

varje ögonblicks sköra levnad

 

ville vara trygg

3 svar to “Månsjälen”

  1. Moniqa Says:

    Nästan omänskligt vackert skrivet… helt magiskt!

  2. Rus Says:

    I den grekiska mytologin finns en spännande tanke förknippade med själva människans skapelse kan jag tänka – nämligen om tvillingsjälar. Om jag minns rätt skapade guden mannen och kvinnan genom att dela människans hjärna i två delar. Sen dess irrar de runt och söker sin andra halva, sin tvillingsjäl. Ja. nått sånt är det. Kommer tänka på den när jag läser den vackra frasen ”ville höra hjärtat leva i andetag sprungna ur gemensam källa”. Ibland ser man verkligen människor som hittar just sin andra halva och jag fascineras varje gång – men oftast och vanligast är nog dock att människor inte hittar ”varandra”. Kanske var det enklare förr när intrycken och möjligheterna och påverkan kanske var mindre. Jag vet inte. Men din fina dikt återväcker de här tankarna, som kom till mig första gången för säkert 15-20 år sen. Med visst vemod….tack.

    • Ametysth Says:

      Jag känner till den tanken, länge sen jag lekte med den men nu när du säger det så finns den där. Nu, för mig, hoppet om dessa andetag.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 29 andra följare

