Det kommer andra dagar

 

står, rak, blundar

ser min värld snurra, vågar tro ändå

 

kastar mig tanklöst ut i handling

löser upp knutar i hjärtan jag möter

 

tankar kliver över varandra i sin iver

tumult, upplopp, bekräftelsebehov

 

andas, ler, blundar

ser bilden av dig, hör ditt skratt

 

sträcker ut mina armar fångar dagar i buketter

lägger långsamt undan en och en

 

stryker min hand över dem, drar in doften

som nymanglade lakan, lena, till slut

 

andas, tänker, blundar

aldrig känt mig så trygg i vetskapen

 

det tomma hjärtats skål krymper då kärleken växer

fyller mig med leende känslor av tillhörighet

 

räknar inga dagar då de ligger spridda i eoner

litar på att räkneverket är påslaget för oss

 

andas, känner, blundar

kysser dig rysningsnära långt ifrån

3 svar to “Det kommer andra dagar”

  1. Fabian Says:

    Så vackert. Så fint.

  2. Rus Says:

    Men snälla lilla människa, ur vilken källa öser du alla dessa starka och talande känslor? Du påstår dig vara en ödrake men jag tror du egentligen är en isländsk gejser som ständigt ger oss påfyllning med värme och rör med dina smeksamma händer över våra känslosträngar. Jag kan inte motstå att låta mig beröras över fraser som ”det tomma hjärtats skål krymper då kärleken växer
    fyller mig med leende känslor av tillhörighet”. Den där tomheten bär många av oss med sig genom livet, tidvis känner vi hur skålen fylls upp för en tid, men inte alltid så lång som vi innerst inne skulle önska. Det är alltid lika smärtsamt när skålen åter växer på kärlekens bekostnad. Jag är glad över att du sätter ord på både den kärlek vi människor innerst söker och den smärta det innebär att ofta, ibland eller aldrig nå ända fram till besvarad kärlek. Tack vännen!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 27 andra följare

